onsdag 11 februari 2009

"Sportlov..."

Lite oklart vari sportandet återfinns i just vår familj under detta lov... Jag har försökt vara ledig nån dag denna vecka och dessutom jobba hemifrån någon dag - men det mesta har ätits upp av ett oändligt antal oändligt långa samtal angående konsekvenser av våra alpresenärers osedvanligt tidsödande resa till Schweiz. Men nu är vi nog i mål med den frågan i alla fall... Hoppas jag...

I övrigt kan rapporteras att hustrun har fått nån slags influensa och jag är återigen ensam fjättrad vid spisen - någon som ingen i familjen uppskattar... Hoppas hinna åka en sväng till badhuset idag för lite klassisk vintersport... 

Söndagens gudstjänst har också den fallit i god jord, verkar det som. Många hör av sig och tackar och/eller vill ha texter till någon psalm eller sång. Det enda negativa var att vi inte riktigt tänkt på att det i inledningen tydligen var flera engelska sånger. Det totala balansen har vi koll på men inte riktigt hur dom sedan placerades i varje gudstjänst. Sorry. 

Kommande söndag kommer jag predika över hur Gud sår sitt ord och jordmånen är väldigt olika på de ställen som sådden faller. Man inbjuds att fundera över vilken typ av jordmån man är. Hur landar Guds ord i mig? Växer det snabbt men har dåliga rötter och dör? Eller är jag god jordmån?
Det kan vara intressant att fundera kring. Jag tror att liknelsen också bär en annan dimension. DET skall jag tala om på söndag i SVT 2 kl 10:00 i gudstjänsten från S:t Jakobs kyrka!

/L

6 kommentarer:

INput sa...

Om du kan slita sig från spisen och vill ha fler sportaktiviteter under lovet, så kan jag erbjuda vedplockning - garanterat hälsosamt och en god gärning åt ett äldra par!
Hälsa hustrun att hon ska krya på sig både i toppen och botten!

Anonym sa...

Det lär inte skada dig ett dugg att vara fjättrad vid spisen ett tag.

Anonym sa...

Min erfarenhet är att det finns en särskild sorts kontrollnissar som alltid protesterar om man sjunger på engelska - skulle samma människor protestera mot att man sjunger en vers på lå-lå-lå (som tjejtrall gjorde) eller på swahili eller ryska? Håll tungar rätt i mun och ha lite sansad eftertanke innan du säger sorry. (Vilket i sammanhanget var JÄTTEKUL!)

Anonym sa...

Trodde att du var en modern man och att du var för god för att använda begrepp fjättrad vid spisen. Det är inte ens roligt!

Lasse Svensson sa...

Jag tycker ingen - varken man eller kvinna - skall vara fjättrad vid spisen. Men nu ljusnar det något då de flesta i familjen just nu är friska... =)

Anonym sa...

oj, jag hänger ju inte alls med! jag visste inte att du hade en blogg. nu ska jag länka till den från min hemsida - men räkna inte med att det kommer att ge dej ögonblicklig berömmelse, dom flesta av dom knäppskallar som bryr sej om att gå in där är engelsktalande och förstår inte din blogg ändå. hoppas anna är bättre och kan komma till kyrkan imorron! och du? jag är fjättrad vid spisen i stort sett varje dag och det är inte roligt. ska man vara fjättrad vid spisen ska man iallafall vara två om det!