måndag 16 februari 2009

Central konferens - i Danmark!

På onsdag åker jag till Danmark och Strandby på Centralkonferens. Det betyder inte alls att det är en central konferens - då hade den varit i Göteborg! Det betyder att det är de olika metodistiska årskonferenserna i norra Europa som samlas för att besluta saker tillsammans. I princip kan man säga att varje land utgör en årskonferens och beroende på hur många metodister det finns i varje land får man sända ett visst antal delegater - både präster och lekmän. Jag är alltså en av prästerna. (Läs mer HÄR om centralkonferensen)
Temat för denna cetralkonferens är "To serve the present age" - typ "Att tjäna samtiden". Låter som ett märkligt tema i mina öron - finns det nåt annat alternativ? 
Den största (därmed inte sagt att det är den viktigaste) frågan är att vi skall välja en ny biskop. Øystein Olsen från Norge har varit i åtta år nu och någon annan skall ta vid. Det finns två män från Norge, en från Danmark, en från Sverige och en kvinna från Lettland att välja bland. Valet förrättas på fredag med början kl 14:30. På denna blogg läser du först vem som blev vår nya biskop! =)

Det var en MYCKET trevlig cafégudstjänst igår i S:t Jakobs kyrka! Ingemar är en lysande cafévärd och upplägget med café med fika samtidigt som det är gudstjänst är inte alls dumt. Dessutom sades mycket bra och nu utmanas vi att efter TV-gudstjänster gå vidare på den inslagna vägen och utveckla den ytterligare (kan man utveckla en väg...?). 

Dagens höjdpunkt var annars husmansbuffé på Hard Rock Café (pannbiff och potatismos) och att vi röjde plats i kapellet för att ev få plats med pingisbordet. Om vi bara haft ett pingisbord... Men tanker tycker jag är god...

/L

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill bara tacka för en fin predikan som jag följde på TV. Den var tankvärd och berörde! Det var fina gudstjänster ni hade och jag får gratulera er alla till ett fint arbete!Ha det riktigt bra på konferensen och hälsa hem till familjen!/ Erica