tisdag 3 februari 2009

Anne igen - sen Marie!

Idag gästar Anne min blogg en sista gång och sedan drar vi igång upptrappningen inför kommande söndag då vi såväl i S.t Jakobs gudstjänst LIVE som i den som sänds på TV talar om ljuset. LIVE kommer jag predika men på TV kan man lyssna till Marie Demker. Men mer om det senare.

Här kommer Annes inlägg:

Här om dagen så fick jag höra om hur fantastiskt det var att man hade fått en schimpans att känna igen sig själv när den såg sig i en spegel. Först funderade jag på hur man visste att den verkligen kände igen sig själv, sedan tog jag min Golden Retriever till en stor spegel för att se hur hon reagerade när hon såg sin egen spegelbild. Inte nått, hon reagerade inte överhuvudtaget.

När Chiquita (hunden alltså) och jag är ute och går, så är hon ganska avvaktande och rädd för stora hundar och går inte gärna fram för att hälsar. Men små hundar tycker hon däremot väldigt mycket om och springer gärna fram och hälsar på dom. Kan jag då dra slutsatsen att hon kände igen sig själv i och med att hon inte blev rädd, hon är ju själv en stor hund och borde därför ha varit rädd för sig själv om hon inte kände igen sig.

Ja, vem vet, ibland undrar jag vad man använder sin tid till. Hur prioriterar jag det jag gör på dagarna? Hur ofta funderar jag på om det jag gör just nu är rätt? Förmodligen gör jag det alldeles för sällan! Ger jag mig själv tillräckligt mycket tid för min relation med Gud eller hittar jag på en massa olika saker som är helt oviktiga när jag egentligen kunde få en stilla stund i bön och eftertanke. Livet rusar på och jag försöker hänga med så gott det går, men ibland går det för snabbt!

På söndag så sitter jag på en solig alptopp i Schweiz med gnistrande snö runtomkring, där skall jag sitta och fundera på mitt liv medan alla andra svischar ner för backarna ☺

Anne

Inga kommentarer: