måndag 23 februari 2009

Ord och handling

Efter en helg med extremt lite handling och extremt många ord känns det bra att vara tillbaka på S:t Jakobs expedition - och skriva dessa ord...
För visst är ord viktiga och det vi gör bör vara förankrat i en plan, en idé - i alla fall oftast. I S:t Jakobs kyrka har vi sedan några år en strategisk plan som vi också försöker arbeta efter och det är spännande att se tillbaka på det som gjorts i förhållande till vad som var planerat. Ganska ofta är det förvånande likt.

I den bloggvärld jag bland annat finns i diskuteras den ekumeniska processen en hel just nu. Planering är viktig och för mig är det en självklarhet att fortsätta vägen framåt i ett ekumeniskt arbete. I första hand INTE för kyrkorna utan för människorna i vårt land. Om det är bilden som är målbilden för detta projekt och det är tanken som är till grund för hela planeringsarbetet kommer den nya kyrkan bli hur bra som helst.

Men jag tror också på handling. Jag hör inte till dom som tror på en långdragen process utan vill se hur vi modigt - för människor och Guds skull - kastar oss ut i det okända, det levande. Vi har inte råd att tappa fart i våra kyrkor och församlingar utan jag efterlyser idéer som håller för handling. Att se biskopar och missionsföreståndare lägga händerna på biskop Alsted igår var stort och gav känslan av att inget är omöjligt. Tänk Karin Wiborn som den första biskopen i den nya kyrkan! DET är ord som manar till handling!

/L


Inga kommentarer: