söndag 1 februari 2009

I TV - igen...

Idag gick andra gudstjänsten (av fyra) i "luften" i SVT2. Kolla här!

Därför gästbloggar dagens predikant och min käre vän och kollega Anne på min blogg idag:

Att gästa någon annans blogg känns ganska tryggt. Jag har inte riktigt vågat ta steget att börja blogga. Jag är mest orolig för att jag inte skall hålla ut, börja i stor stil och sedan låta det gå längre och längre mellan gångerna som jag bloggar. Men vem vet, kanske jag en dag tar tag i det och skaffar mig en egen blogg, men just nu är det utmärkt att få gästa Lasses.

Vem är jag då som får gästa Lasses blogg? Jag heter Anne Grudeborn och är pastor och kollega med Lasse i S:t Jakobs kyrka. Vi hade en fin gudstjänst i dag i kyrkan. Härlig sång och musik!!! Väl valda ånger som följde temat perfekt! Många av oss som var där (dock inte jag) hade redan sett en stor del av TV-gudstjänsten från S:t Jakobs kyrka innan man skyndade iväg till kyrkan för att få fira gudstjänst ännu en gång. ”Jesus är vårt hopp” var temat för gudstjänsten idag. Och själv fick jag verkligen sätta mitt hopp till Jesus när jag idag skulle predika båda på TV och i kyrkan.

Först hade jag tänkt använda mig av samma predikan jag höll i TV med en annan inledning och kanske ett annat slut, för hur skulle jag kunna få ihop två predikningar på samma tema bara någon vecka senare, men tack och lov har jag en yngre och mer rutinerad kollega J som ifrågasatte detta beslut (bloggens ägare). Självklart så har Gud mer att säga till oss genom dagens bibeltext än det som jag lyckades få ihop i predikan på TV! Så tack och lov, slapp vi i dagens gudstjänst, i kyrkan, att få predikan i repris.

Det är nu bara fem dagar kvar tills vi åker till Schweiz på skidläger. 24 tonåringar och fyra vuxna ledare blir det i år. Innan varje läger jag skall ha, så verkar det som att jag bokar upp veckan innan för att leva i en ständig lägerångest. Som tur är så har jag varit på så många läger att jag nu för tiden vet att ångesten släpper så fort som lägret börjar J. Jag hoppas att det blir en bra resa med mycket snö och sol. Själv är jag inget bra på att åka skidor, tycker mest att det är läskigt när jag skall ta mig ner för en backe men som tur är följer J, K och E med som ledare och dom älskar att åka skidor. Tänk på oss och ta med lägret i era böner några veckor framåt det skulle kännas väldigt skönt!

Anne 


1 kommentar:

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Tack Anne. Skrev på min blogg: Känner stolthet över min församlings (S:t Jakob) presentation i svt idag, repris i morgon. Härlig gudstjänst, Anne Grudeborns predikan var strålande, kände mig indragen, välkomnad och belyst! Textläsningen rätt in i kameran var övertygande, Ingemar Nordiengs välkomnande robust och proffsigt. "Vecket" gäng!