lördag 21 februari 2009

Slutet gott...

Också denna dag går mot sitt slut och jag är återigen tillbaka i mitt hotellrum och försöker samla mina tankar. Mest tänker jag på hur alldeles fantastiskt det är att denna lilla, lilla kyrka förmår bära så mycket fint och gott i sig. Så mycket fint och gott som gör att ärkebiskop Anders Weiryd, missionsföreståndare Göran Zettergren, Svenska Missionskyrkan och Missionsföreståndare Karin Wiborn, Sve
nska Baptistsamfundet och många, många andra från många andra håll har tagit sig till Strandby idag för att vara med och avtacka avgående biskop Øystein Olsen och också i morgon vara med och avskilja/installera biskop Christian Alsted. Tänk vad många som kan få upptäcka vad metodismen bär med sig - självklart genom alla församlingars arbete - men också genom att metodismen på ett tydligt sätt får färg
a den nya kyrka som vi vill bygga i Sverige. 

Kvällens avtackning började 19:30 och höll på i drygt två och en halv timma! Det var många som ville uttrycka ett tack för allt vad biskopen gjort för dem såväl som för församlingar och årskonferenser. Kvällens värd fick också plötsligt rycka in som tolk - något han tydligen inte var van vid - och bidrog till några ofrivilliga lu
stigheter. Tex när någon i ett tal uttryckte tacksamhet för Øysteins intresse inte bara för pastorerna som pastorer bara "but also for his great interest in their lifes" vilket till allas munterhet översattes till "men Øystein visade också ett stort intresse inte bara för pastorerna utan också för deras fruar...". 

Under kvällens lopp fick Øystein också agera körledare tillsammans med Tomas Boström.
Nåväl! Kvällen blev lång och jag erkänner att jag hellre åkte till hotellet när klockan blivit 23 än stannade i kyrkan på Taizé-devotion (vet inte vad det är - men jag vet vad klockan är...). Nu skall jag sova så jag orkar med en lika lång gudstjänst i morgon kl 10:00 igen, sittande på galon med begynnande eksem lite här och var... 


1 kommentar:

Anonym sa...

taizéandakt förmodligen ;)