torsdag 5 februari 2009

Ljus för världen!

Jag känner en del pastorer som inte gärna använder det föreslagna temat för gudstjänsterna som finns utan hellre talar över och kring någon eller flera av texterna. Själv börjar jag nog oftast i temat och går därifrån in i texterna. Temat för söndagens gudstjänst är "Uppenbarelsens ljus" och evangelietexten är densamma varje år på denna söndag (som är Kyndelsmässodagen), den som när Maria och Josef tar Jesusbarnet till templet och Symeon får se Jesus och utbrister i en lovsång. Maria vill inte vara sämre och utbrister också hon i en lovsång. 

På söndag predikar Marie Demker i SVT2 kl 10:00 från S:t Jakobs kyrka. Hon talar om ljuset inom oss som värmer och lyser. Själv kommer jag nog predika om ljuset som lyser upp, genomlyser, våra liv. Hur känns det? 

I övrigt har det gått upp och ner de senaste dagarna. En fantastisk succé med besöket på Smarholmens finest restaurant i tisdags där min femte kolonnare till hustru dök upp som servitris! Hon som skulle jobba! Men SÅ trevligt, roligt och gott det var! 
På onsdagen blev dock jag förkyld och idag har jag bara varit med på torsdagsträffen och i övrigt odlat baciller i kroppen... Dock meddelade min far att vår bil gått sönder! Vi har bytt med honom för att dom skall till fjällen och kunde ha användning för en bil med DVD etc och vi kunde ha deras bild eftersom det är automat och hustrun kan då köra med endast en fot. Ja, du fattar... MEN! Nu är den alltså sönder och och vi fick byta tillbaka... Min dragspelsspelande bildoktor skall kika på det i morgon men sa: "Det blir nog inte billigt...". Låter lovande... =(

Nåväl! Nu skall jag välja psalmer till söndag och kanske tända en eld och mysa. Trots dödlig förkylning... 

/L

1 kommentar:

Cecilia Dalman Eek sa...

Jo. Det är märkligt hur ofta män ändå verkar överleva sina förkylningar...