måndag 1 december 2008

Inte däckad...

From idag är det lag på att ha vinterdäck - om vinterväglag råder... Märkligt... Eller självklart... En av sönerna hjälpte mig att spika upp lite ljusslingor förra veckan och den ömma fadern (jag hade slagit på tummen rätt kraftigt) uppmanade sonen - som hade vissa problem att träffa spiken - att ta i lite mer. Varpå sonen tyket replikerade: "det är väl ingen mening med att ta i om jag ändå inte träffar". Också sant. 
På samma tema är väl den lilla historien som jag igår använde vid överlåtelsestunden i kyrkan. Handlade om en hiss i ett hyreshus som väsnades så förfärligt och hyresvärden sände ut en av sina gubbar för att undersöka hur stort störningsmoment detta var. Gamla fru Olsson får därför frågan: "Hur ofta störs du av hissens slamrande?" och gamla fru Olsson svarar "Varje gång". Klokt. 
Man behöver ju hjälp ganska ofta men inte alltid vet man att man behövde det om det nu är så att man får det ändå. Om jag nu kör hela vintern på mina vinterdäck och aldrig får sladd kan man ju säga att jag inte haft någon användning för vinterdäcken. Eller?
Så när man säger: "Jag behöver ingen Gud som hjälper mig" kan ju det innebära... 
Ja, du fattar. 

L

PS. Det går otroligt långsamt framåt med Folksams gamla skylt... Men jag lovar att återkomma! =)

Inga kommentarer: