torsdag 4 december 2008

En bra gudstjänst?

Skall i morgon träffa den trevliga yngling som fått "Sveriges finaste Televisions" uppdrag att producera de fyra gudstjänster som skall sändas från S:t Jakobs kyrka med start 25 januari. I arbetet med dessa gudstjänster har jag ofta ställt mig frågan "Vad är en bra gudstjänst?". En god vän säger ofta att det är helt ok om man tex i en predikan är kass - bara man har tänkt. Det kanske inte är exakt så han säger, men ni fattar... En annan vän säga att han aldrig varit på en dålig gudstjänst. Han säger sig ha hört massvis med dåliga predikningar, gräsliga körer och svamlande böner - men aldrig varit med om en dålig gudstjänst. 
Bara utifrån dessa två utsagor kan man sluta sig till att det handlar mycket om tex förberedelse och närvaro. Predikantens, körens och förebedjarens förberedelser - men kanske också gudstjänstdeltagaren? Gudstjänstdeltagarens närvaro är ju också viktig men det handlar också om Guds närvaro. Och det är nog den som räddar de flesta gudstjänster...

När man gör Gudstjänster som spelas in för SVT är det som att lägga ett stort puzzel. Förberedelserna är vi mitt uppe i och närvaron får vi lita till - som vanligt. Vill du vara med och sjunga psalmer? Välkommen till S:t Jakobs kyrka 11 januari 2009 kl 11:00. Då får du träffa Hr producent också... Bara det är en upplevelse... =)

Vill ju ogärna skryta men jag fick faktiskt förtroendet att ratta kamera 4 senast SVT var i GBG för att göra Gudstjänst. Det är möjligt att den aldrig användes men här är i alla fall bildbeviset...


/L

1 kommentar:

Anonym sa...

en bra gudstjänst... det viktigaste är väl att fundera över varför vi firar gudstjänst. ibland när man sitter i bänken får man känslan av att vi glömt varför.. jag älskar Jesus därför kommer jag, inte för att se ett skådespel eller en show...