söndag 14 december 2008

Önska kan man alltid...

Att önska sig något kan på många sätt fungera som en målbild, så som man vill att det skall bli eller se ut. Har man så målbilden klar för sig är det lättare att också visualisera vägen till detta mål. Att önska kan därför vara viktigt. 
Idag har jag varit ledig och familjen åkte till skogen för att träffa tomten! Yngsta sonen O skull överlämna en önskelista, så tomten var klar över vilket som skulle vara hans strävandemål. Tomten - som satt på en släde i Lindomes djupa skogar och spelade såg - fick motta en önskelista där jag som barnets far tagit ansvar och lagt till "Fred på jorden", vilket tomten mycket uppskattade. När tomten högt läste detta blev det lille gossbarnet oroligt och sa med hög röst: "Jag tar hellre en gitarr!". Som gitarrist kände jag ändå mitt hjärta något (förunderligt) värmt. Men fred på jorden är ett lysande mål. Men en gitarr är kanske en bra början?
/L

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hälsa tomten att grabben behöver en gitarr. Med freden är det som med livet, vi hoppass...

Per Tenggren sa...

Gitarr eller inte kanske mer handlar om "fred i hemmet" på julafton, men även den längsta resan börjar med ett steg.

Cecilia Dalman Eek sa...

Vad vore fredsrörelsen utan på sånger till gitarr!