tisdag 30 december 2008

En fridens tid...

Sitter just nu på min expedition och blickar ut över ett snövitt Göteborg med någon enstaka minusgrad på termometern. Kan berätta för den intresserade att Folksam-skylten helt enkelt får nya bokstäver! Jag som hade hoppats på något spännande och nytt! Hoppas kan man alltid men oftast blir det som vanligt - möjligen i en ny variant eller klädnad. På det sättet kanske Folksamskylten jag ser genom mitt fönster också kan beskriva min (och kanske andras?) jul.

Jag hade en dröm om en lugn och still högtid som bara stördes av den äldste sonens still nötknäckande medan resten av familjen försiktigt vände blad i sina julklappsböcker. Det blev kanske inte exakt så. Eller inte alls... Men bra ändå. Även om min fru igår ett särskilt stressigt ögonblick vrålade: "Varför kunde vi inte få tre söta flickor i likadana flätor som tysta pärla pärlplattor hela julen?!!?" Jag hade inget svar att ge henne men misstänker att det är lika vanligt med tre flickor som sitter hela julen och pärlar pärlplattor som med tre pojkar som läser böcker och knäcker nötter en hel jul... 

I kyrkans värld, det som är mitt arbete, har det varit ganska mycket att göra - som vanligt denna tid på året. Ganska många hundra kilo skinka har delats ut åt olika håll och vår bil kommer nog åtminstone fram emot sommaren ha en svag doft av enrisrökt skinka i sitt inre. 
Det har också varit mycket kollande och velande inför SVT´s besök i vår kyrka. Dom kommer med bussar och sladdar (troligen fler sladdar än bussar...) den 8 januari och stannar tom 11 januari då vi kl 11 skall sjunga psalmer - alla är otroligt välkomna! Min största oro just nu gäller om strömmen räcker  - men spänning har vi gott om...=)

Vår äldste son hörde idag av sig till mig och uttryckte följande märkliga fras: "Kan du skita i att predika på söndag så drar vi och bowlar istället?" Jag tror inte han blev så förvånad över mitt svar som innebar att jag återfinns i S:t Jakobs predikstol på söndag fm strax efter 11... Men kul att han plötsligt utvecklat ett otippat intresse för bowling - hur nu det gick till...
Kanske hinner åka en sväng till bowlinghallen innan söndag... 

Gott slut - och framför allt nytt! 

/L


2 kommentarer:

INput sa...

En erfaren pappa kan intyga att två söta flickor utan pärlplattor kan låta precis lika mycket (och högre) än tre busiga killar.

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Jag håller på sonen - som alltid. Bowling är viktigare än predikan!
God 2009 till er alla; STRIKE.

Jag kan berätta om sonens pappa som i sjuårsåldern, på själva första maj, tröttnade på sin fars spikande på Västkustgårdens tillbygge. Den företagsamma minimala ynglingen gjorde sig ett demonstrationsplakat och gick runt den ideella arbetsplatsen och ropade ut texten på sitt plakat: JAG PROTESTERAR MOT ARBETE. Det var en klok sjuåring det!/PA