fredag 21 november 2008

Nåd i år och dar

En bloggkollega tror på ett gott nytt år och det nya året ligger bara en dryg vecka bort i tiden... För i och med 1:a advent startar ett nytt kyrkoår och temat för just 1:a advent är därför "Ett nådens år". Och om inte det är ett gott nytt år vet då jag inte vad som är det. Men först är det domsöndag - eller som man säger inom den katolska traditionen: "Kristus konungens dag" vilket bättre uttrycker vad kommande söndag handlar om. 

Just nu skriver jag (eller snarare nyss och snart) vigseltal inför en vigsel jag skall ha i morgon (nej, Bill Gates är inte bestman på vigseln jag skall ha...). Att gifta sig, att inför Gud och församling lova trohet och bekräfta det löftet genom att ge och ta emot en ring. Det är vackert. Kanske inte modernt och visst finns det i våra traditioner ett patriarkat som ibland vid vigslar blir påtagligt och visst kan man ifrågasätta vem som skall ha vigselrätt - kanske borde det juridiska och det kyrkliga skiljas åt - men just nu förlorar jag mig i det vackra, kärleken och lyckan: "Allt jag är ger jag till dig - allt jag har delar jag med dig". Så säger man enligt metodistkyrkans vigselordning. Fint! 

L

2 kommentarer:

INput sa...

Hmm, Metodistkyrkans vigselordning är bra, men minnet bleknar i takt med de äktenskapliga åren...
Det slår mig att Sv Kyrkan har en ritual där gamla ärrade par kan förnya sina vigsellöften, jag tror det är efter 50 års äktenskap.
Undrar om Metodistkyrkans fullödiga handböcker innehåller nå´t liknande...

Cecilia Dalman Eek sa...

Din fundering om poängen med att separera juridiken och tron - det är en tanke som jag känner stor sympati med. Den uppståndelse som nu rörts upp om äktenskapet skymmer just det vackra, det unika och speciella. Precis så som du beskriver det!