måndag 24 november 2008

Julen slutar tidigare...

Det faktum att julen - eller i alla fall julkommersen - börjar tidigare idag än för 20 år sedan kan vi nog alla vara överens om. IKEA´s julavdelning har premiär i september och julborden bokas klart i augusti. Men för mig är det något av en nyhet att julen slutar så mycket tidigare också. Vet inte om det kan gillas som en spaning men när jag var barn var det naturligt att gå på julfest etc åtminstone fram till trettondagen. Och annandagsrean börjar redan den 23:e och kring den 28:e december slänger man ut all julman och köper semlor... 
I vår kyrkans liv märks det genom att ljusstakar och julmarknader och julgranar kommer på plats tidigare men också att församlingens julfest som tidigare alltid var mellan jul och nyår numer är på 4:e advent. 
Så som en logisk följd av detta resonemang vill jag nu meddela att jag ikväll kommer börja sätta upp ljusslingor på mitt hus - trots att ni röstade fram att detta borde göras vid 1:a advent. 

Och så glöm inte att det är julmarknad på lördag i S:t Jakobs kyrka mellan 11 och 15. Vi syns?!?

L

5 kommentarer:

INput sa...

Jag tycker det är helt OK att sätta upp ljusslingorna ikväll.
Våra är redan på plats - trots röstresultatet.

KusinVitamin sa...

Bara en sak som jag snart får sammanbrott på är att alldeles för många redan har börjat sätta upp ljusstakar och stjärnor, såg tom en stor ljusren igår, snälla, snälla 1:a advent är inte förrän NÄSTA vecka folk har haft uppe stakar och stjärnor i flera veckor nu, ta inte efter affärerna, VÅGA trotsa. Upp med sakerna vid rätt tid!!! Glöm inte att ta ner dom innan midsommar också. Julen varar inte fram till påsk det är bara påhittat.

Lasse Svensson sa...

Jag skiljer helt mellan ljusslingor och ljusstakar/övrigt pynt. Ljusslingor är extra belysning ute och skall enligt mitt tycka vara enbart vit.
1:a advent kommer adventsstakarna fram och tre - fem dagar innan julafton plockar vi fram ljusbågar och stjärnor och möjligen lite pynt, Gran och resterande pynt kommer fram/upp dagen innan julafton.
Jag vill nog se det som jag att hellre tänder ljus än förbannar mörkret. Eller så gillar jag helt enkelt ljus... =)

Cecilia Dalman Eek sa...

På samma gång som jag avskyr kitchigt ljusblinkande pynt, så blir jag tokig på alla halvmesiga belysningsvarianter. En raggarslang i rött lite på sniskan är väl ingen juldekoration? Nej, det är bara patetiskt. Men fem ljusslangar, en tomte, en ren och en diskogran i olika blinkande färger - då börjar det likna nåt!

Anonym sa...

Gud välsigne dig pojk!