lördag 8 november 2008

David Sandberg...

...är en av mina företrädare på posten som pastor i S:t Jakobs kyrka. Han lär, om jag minns rätt, ofta ha använt ett uttryck i stil med "idag var det inte många som kom - men tillräckligt många för mig att ha ansvar för på domens dag". Troligen uttryckte han det stiligare men ändå. Ha ansvar för på domens dag. Jag kanske skulle vilja hävda att det bara är den enskilda individen som kan ha ansvar för sig själv men jag kan också erkänna att uttrycket berör mig och det finns något fint i att känna ansvar. Gränsar till det fina uttrycket jag fått från min farmor när hon så länge jag minns så ofta hon träffat mig sagt: "Käre barn, jag känner sån nöd för dig!". Känna nöd för någon. 
Idag hade jag vigsel på Överås och därefter Höstfest i kyrkan. Väldigt fint, båda delarna. Höstfesten var som vanligt lyckad och mat, tävling och sång var helt rätt. Visst kunde det kommit fler men det var tillräckligt många för mig att ha ansvar... 

Domens dag närmar sig och just nu handlar söndagarna mycket om "Den yttersta tiden", "Vaksamhet och väntan" och på domsöndagen "Kristi återkomst". I morgon skall jag predika i Kungsbacka Metodistkyrka. Jag hade en tidigt en tanke om att min fru skulle följa med och sjunga men är hon ofin(?) nog att sjunga i S:t Jakob i morgon och jag har fått kalla in broder Kjell Bergén på dragspel och Ragne Fransson på madolin och själv spelar jag gitarr och vi sjunger lite härliga hemlandssånger. Det är inte otroligt att folk kommer känna nöd i Kungsbacka i morgon... 

L

1 kommentar:

Anonym sa...

Omsorgen värmer,oavsett var och hur den kommer. Orkar man bara se kärleken bakom så är omsorgen som pärlor på ett band. Du har mycket värme och humor i det du skriver./ Erica F