torsdag 13 november 2008

Folksam och Vår Fader

Texten på den snurrande skylten på Folksam-husets tak togs bort i augusti. Kan inte säga att jag sörjde men visst har jag i många år sett den snurra där och lade märke till att texten var borta. Nu ser jag dock att det verkar som man skapar en ny skylt på det gamla skelettet. Skall självklart fortsätta rapporteringen om detta! Men jag inser att det invanda har en betydelse och att det är klokt att bygga det nya på det gamla. 
Många människor som har liten eller ingen kontakt med kyrkan verkar anse att kyrkan är gammaldags och förlegad och att man inte hänger med sin tid. Men när man tex skall döpa sitt barn eller gifta sig och man ändå tar en kontakt med kyrkan vill man ofta att det skall vara som förr, som det man minns. Tex vill man hellre ha gamla Herrens bön från 1917 än den "nya" (bara drygt 25 år gammal...!). Märkligt. 
Undrar om inte dessa två tankar hänger ihop? Skall grunna på det... =)

Det var bättre förr - ju förr dess bättre! 

L

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken rolig iakttagelse du gör! Jag tror också att de flesta människor är rätt så konservativa i sitt sätt att vara och förhålla sig. Jag har märkt som förälder att barn gärna vill ha rutiner och "ha det som de brukar" och jag har funderat över det säkert inte har ändrat sig så mycket när människor växer upp. Jag tror däremot att många vill ha förändring, men att få är beredda till att arbeta för det. Det var en människa en gång som berättade om att när människor blev befriade från koncentrationslägrena efter andra världskriget så var inte rekationen att de rusade därifrån, snarare att de begav sig till sina baracker. För det är så mycket lättare att hålla fast i det helvete du har än det himmelrike du inte vet något om. En "liten" reflektion på dina tankar. / Erica Fosse

Cecilia Dalman Eek sa...

Jag har inte lyckats lära mej Vår Fader. Det kan väl inte vara så, att Gud inte längre förstår orden vi bad för några år sedan? Isåfall måste jag nog lära mej :-)