tisdag 21 oktober 2008

Reklam för annan kanal

Jag tror jag gick i högstadiet när "reklamtv" drabbade Sverige och jag tyckte inte om det då och tycker fortfarande inte om det. Då fanns en tanke om att TV4 fick någon slags halvdispens som gjorde att man fick visa reklam mellan program men inte mitt i dem. Känns lite som när norrmännen gick över till högertrafik och de testade med lastbilar och bussar de första två veckorna för att se hur det gick... För hur det gick med reklamtv vet vi. 
För mig innebär det att jag sällan ser något program till slut i en reklamfinansierad kanal eftersom jag byter kanal under reklamen och sedan sällan hittar tillbaka. Detta hände mig tex igår när jag såg sista delen av "I ditt ansikte" med Magnus Betnér på Kanal 5. Dock såg jag delen där Magnus Betnér talade med islamologen Jan Hjärpe. En mycket klok man  -  Jan Hjärpe alltså. Talade om hur satir fungerar då publiken är trygg i sin uppfattning och hur det alltid måste finnas ett försvar för satiren. Men sen blev det reklam och jag bytte kanal... Men såg hur Turk i Scrubs oroade sig för att Carla inte skulle börja arbeta igen efter barnafödandet... Ja, det är mycket man skall se innan ögonen ramlar ur...

L

2 kommentarer:

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Delar din olust för reklamteve. Minns hur det var då jag satt i Riksdagens Konstitutionsutskott, som bereder dessa frågor, Tv4-chefen var på besök och ville fä en lagändring. De hade svårt med konkurrenssiutationen med de tevekanaler som lydde under brittiska, eller andra länders reklamregler. Tv4chefen närmast grät inför utskottet för att få chans att sända mer reklam, vi föll för hans tårar...

Anonym sa...

Håller med om att det Jan sa i I ditt ansikte var oerhört bra o stämde lite in på oss o hur det blev när Betnér hade varit hos oss! Sen tappa jag också bort mej i reklamen, tröttna o somna :) På fredag ska jag klä ut mej till en favorit hos dej på TGIF! Gissa vem!!!;);)
PoK Sörhättan