söndag 26 oktober 2008

Vintertid

Idag är det vintertid. I systemet finns det inbyggt en slags krockkudde då man på sin väg mot vintertid trots allt får sova en timme till. Eller vaknar en timma tidigare än man brukar... Förmodligen ett ålderstecken. Vintertid är ett tecken på att vintern är påväg och det är bara att acceptera. I "min" hamn är det nu i stort sett bara jag och en annan stolle som inte mastat av båten. Jag viker ner mig i veckan och på lördag får båten vila i sin vagga över vintern. 
Igår jobbades det hårt i storarummet och snart kommer vi till ytskikt. Det är inte lätt. Jag känner mig återigen gammal. Jag säger "vi kan väl ta nån trevlig gul varm färg på tapeterna" varvid in goda hustru som gärna läser heminredningstidningar får något panikartat i blicken och ler ansträngt och säger "vi kan väl fundera på det.." Inser att det inte kommer bli gult och det är ok för mig. Det blir säkert svårmodiga tapeter designade av Anne Frank och vad han nu heter... =)

Om bara en veckan är det Alla Helgons dag. Då blir det november och jag funderar starkt på att sätt upp utebelysningen efter den helgen... Är det för tidigt?

L

1 kommentar:

Cecilia Dalman Eek sa...

Känner stor sympati med din stackars hustru. Hon och jag har tydligen gjort liknande val av män... Kan inte låta bli att klistra in Pers julblogg från förra året som svar på din fråga!

"Discogranen lever!
En bit nedåt gatan där vi bor ligger "Hysteria Lane", det vill säga radhusområdet. Där blinkar alla buskar och träd. Och framför allt, där finns som alltid discogranen. Tack och lov. I en tid där inredningsfascister som Ernst Kirsteiger dissar alla med annan smak än han själv, känns detta befriande. Leve den dåliga smaken! Vem vet, i morgon kanske det är högsta mode.
God Jul på er alla discogranelovers out there!"