onsdag 29 oktober 2008

Helgon!

Du som följt min blogg ett tag vet att det var ett tag sedan jag predikade nu, typ tre veckor sedan. Och nu skall jag predika på lördag och eftersom jag dessutom ligger i sängen även idag i sviterna av min (mycket kraftiga...) förkylning har jag börjar förbereda mig och fundera inför helgen. 

Alla Helgons dag är på lördag och på söndag är det alla själars dag. Hela helgen handlar för många om död och gravar men det är egentligen söndagen mest som är om döden, även om lördagen tangerar den. Alla Helgons dag (lördag) är alltså till för att fira och minnas helgonen. Särskilda fester fanns till helgonens ära redan på 100-talet. Helgonen fick allt eftersom var sin dag på året men så småningom var almanackan full och Kejsar Ludvig den fromme beslöt år 855 att inrätta en särskild "alla helgons fest" för alla de helgon som inte kunde få en egen dag. Det är i detta arv vi står med vår Alla Helgons dag. 

Detta kan ju verka historiskt intressant men mest intressant blir helgonen (som nästan allt annat i den kristna tron) när man funderar vilken betydelse dessa människor har för mig/oss idag. Ärkebiskop Nathan Söderblom sa "Helgon är sådana människor som ord och handling har visat att att Gud lever". Och därför, tänker jag, är dessa människor förebilder för oss idag. Och därför är dom viktiga. 

Mer får du höra om detta om du kommer till S:t Jakobs kyrka på lördag kl 11:00... =)

L

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir spännande! Det är bra att ta till oss helgonen. Dom åkte ju ur kyrkan med reformationen. Franciskus min vän, du fattige Frans...

Anonym sa...

Jag har varit medlem i st Jakob i 15 år och aldrig hört ett ord om några helgon. Det är ju faktiskt lite märkligt med tanke på kyrkans namn. Ett helgon som drar till sig tusentals pilgrimmer varje år...