söndag 19 oktober 2008

Liknande skillnader

Det är en oerhörd förmån att få finnas i en tid där samfunden i Sverige fungerar så relativt sett bra tillsammans som vi ändå gör. Igår lördag träffade vi prästen som skall vara officiant vid min mors begravning (prästen O, en vän till familjen). Märkligt att sitta på den motsatta stolen mot vad jag är van vid i begravningssamtal. Men O gjorde det väldigt bra och vi fick prata och blev lagom mycket styrda. O började som metodistpräst men är nu inom Svenska kyrkan - och visst skiljer det en del i ritualer och ordningar men väldigt mycket är detsamma. Och det som skiljer känns lite spännande. Idag på förmiddagen var jag i min mors kyrka på gudstjänst med parentation. Och trots att det är en metodistkyrka skiljer sig ordningen något gentemot den jag själv använder i S:t Jakob. Troligen kan skillnader vara större inom samfund än mellan dem. En väldigt fin parentation höll dock H. Tack!
Efter den gudstjänsten bar det av till Ubbhult där jag hade dop i det gamla fina kapellet där (Svenska kyrkan). Vaktmästaren tyckte det skiljde sig en del men att man fick upp ögonen för nya saker när ritualen var något annorlunda. Så det som skiljer kan också belysa det vi har gemensamt, typ... 

L

Inga kommentarer: