måndag 8 mars 2010

Äntligen måndag!

Ja, perspektiven är onekligen olika. En del har ångest för nu är det måndag men själv tycker jag det är väldigt skönt. Äntligen en lite mer normal dag.
Men helgen som gått var också den verkligen intressant. Fredag kl 10-15 hade vi kabinettsammanträde i S:t  Jakobs kyrka. Dvs biskop och distriktsföreståndare träffades för samtal om församlingar, pastorer, satsningar osv. Ett bra samtal som jag kände hjälpte mig vidare.
Kl 15-21:30 var det Kyrkostyrelsesammanträde i S:t Jakob. Tusen olika frågor och eftersom detta var mitt första KS var det många sammanhang som var nya, många frågor där jag kände att jag saknade sammanhanget och perspektivet. Just nu är det ganska hysteriskt med en årskonferens runt hörnet som skall planläggas och förberedas på tusen sätt, en ekumenisk process som är spännande och bra men också kräver  stora insatser och dessutom då alla andra frågor som alltid finns där.
Så lördag morgon kl 08:00-10:00 fick vi fortsätta sammanträda - nu i Fiskebäcks missionskyrka eftersom vi kl 10 skulle vara med på en samtalsdag om GF-kyrkan (Gemensam Framtids-kyrkan) som den ännu en tid får kallas. Dock avvek jag vid lunch då jag kl 15 skulle leda  avslutande årsmöte i Trollhättans metodistkyrkan.
Det blev mitt första årsmöte som DF och också mitt hittills svåraste... Att avsluta men den historiska tyngd och den smärta som bor i det men att också se framåt mot det årsmöte som skulle börja kl 18 där man skulle bilda en ny församling tillsammans med baptisterna i Karlstorpskyrkan - inte enkelt. Men jag tycker det blev bra och fint och kl 18 kändes det mycket positivt. Satt bredvid Karin Wiborn och njöt ändå av ekumenik i praktiken. En enhet. Jag gillar Karin skarpt - hon är rak och ärlig och väjer inte för svåra frågor eller enkla och pragmatiska lösningar.
Kom hem vid strax efter nio och såg slutet på "Andra chansen" tillsammans med familjen samtidigt som jag la sista handen vid söndagens gudstjänst...
...i vilken biskop Christian predikade och gjorde det utmärkt bra! Kampen mot ondskan landade hos och i oss. Han hade också med sig ett mycket starkt bildspel med bra musik till som han inledde sin gudstjänst med. Bra med nya grepp som också blir bärare av budskapet!
Efter gudstjänst var det årsmöte för S:t Jakobs kyrka. Ragne hade fått fullmakt av mig att  leda och biskopen var där... Kul och rörigt... =) Men allt gick bra och Ragne ledde oss med trygg hand igenom förhandlingarna.
Det yrkesverksamma delen av helgen avslutades med samtal i Kållered tillsammans med biskopen innan jag lämnade honom på Landvetter och slutligen vid 19-tiden kunde landa i soffan. Ganska trött...
Nu skall jag rusa iväg (faktiskt lite försenad ser jag!) till bilen och åka till Halmstad och spela innan kvällens styrelsesammanträde på Västkustgården tar vid.

/L

3 kommentarer:

/kjernald sa...

In a word: insane.

I am concerned for you. Do you have time to be quiet? Do meditate on the Word? To pray?

I know we both desire this so my prayer for you this week is for a chance for you to find/take some time for one-on-one with God.

(ursäkta engelskan. Hjärnan var redan inställd...)

Anonym sa...

Har du tid til å puste?

klem
f

Lasse Svensson sa...

Just nu hinner jag verkligen inte med nåt annat än att håll näsan ovanför vattenytan. Dock blir det lite som att spara tid genom att inte äta när man inte hinner vara stilla inför Gud och sig själv.
Jag har bokat in en del ledig tid framöver men de kommande veckorna hann jag inte med att kryssa timmar innan det var fullt... =)
Tack för omtanke!