onsdag 17 mars 2010

Man kan ju alltid försöka?

Funderar mycket just nu på det här med att sticka ut hakan. Även om det inte är vad man själv menar att man gör så uppfattas det ofta just så för den som tittar på när någon försöker göra något. Det kan vara med en väldigt ödmjuk ingång man säger att man ju i alla fall kan försöka men ändå blir det som att sticka ut hakan. Betydligt enklare att titta på, kritisera och peka fel och brister. Att man själv inte gör något i frågan stör tydligen inte - för då gör man ju i alla fall inte fel. 


Jag gillar att renovera. Ibland har det blivit bra, ofta mindre bra och någon gång helt kasst. Nästan aldrig har det blivit färdigt - i alla fall enligt min fru. Möjligen har hon en liten, liten poäng. Dock menar jag att alternativet oftast hade varit att det inte blivit gjort alls. Dock hade det ju fortsatt varit klart. Och fortsatt inget misslyckande. Men hur kul är det?


Funderar utifrån detta resonemang på den nya kyrkan. Samfundskyrkan. Det är inte så man hjular omkring i yster yra över namnet. Men det är inte klart. Men det är ett försök - namnet, visst, men också den nya kyrkan med en brinnande vision om en kyrka som är till för vanligt folk, nya människor i nya trosgemenskaper. Klart det blir fel - vi är inte framme. För mig är "fel" det som vi är ganska väl bekanta med och kanske är vi därför snabba på att känna igen det. Rätt är svårare. Jag skulle önska att den som pekar finger och ropar "Fel!" tog ett än större ansvar i processen och gärna kom med idéer på "Rätt!". Och de som äger processen behöver lyssna på strängen - även om den kanske brister. För fel är vi alla ganska bra på - rätt är svårare. Att göra färdigt är i mina ögon både omöjligt och onödigt...


Därför har jag nu skrivit denna bloggpost istället för att återställa tvättstugan efter att ha rensat golvbrunnen - och nu hinner jag inte ordna det. Kanske hade det varit bättre att fortsätta ha en tät golvbrunn? Nä, menar jag. Min fru håller troligen med men menar nog att en högre ambition kanske kan vara på sin plats. 


Oj! Håll på att ramla i mitt eget hål! Jag föreslår "Frikyrkan". Vi tänker kanske "som motsats till Statskyrkan" men sånt går nog över med tiden. "Befrielsekyrkan" är också bra men långt... Man bör nu vaska fram 10 namn som vi kan rösta om så är saken klar.


/L

4 kommentarer:

/kjernald sa...

Du har rätt även om jag har lite svårt att hänga med i hela ditt inlägg. Det är alldeles för lätt att kritisera kontra vara konstruktiv. Jag kanske var lite hård i mitt uttalande om det nya namnet men ibland känns det som att det är det enda sättet att bli hörd. Det finns ju större frågor än vad vi ska heta och för min del innebär ett namn en tvåvägsspegel: det speglar vilka vi är till omvärlden och det speglar vilka vi är i förhållande till Gud.

Men förändring eller att skapa nytt (renovera...) är väl inte ett syfte i sig? Förändring eller "utveckling/progress" är inte positivt i sig själv.

För min del tänker jag så här:
"Tro som vi alltid har gjort men gör inte som vi alltid har gjort". Det är när man går in och pillar på klassisk kristen tro och leverne som jag blir trött och reagerar. Det är när jag hör klassisk kristen tro tänka nya tag, våga nya uttryckssätt, nå nya människor med nya redskap som jag blir intresserad. Det är inget fel på vår tro som vi delar med Katoliker, Ortodoxa och alla evangeliska frikyrkor. Det är våra metoder och och the gap mellan vår tro och våra liv som är problemet. Tror jag.

Läs detta inlägg (http://gkupsidedown.blogspot.com/2010/03/walking-by-faith.html) som låter ungefär som PA men från ett klassiskt kristet håll (Katolskt). Då är det intressant tycker jag.

Ska försöka se om jag kan få ihop nåt som makes sense kring detta för att visa vad jag menar.

/kjernald sa...

Angående namn. Kanske Frikyrkan eller Korskyrkan eller 3Kyrkan???

Marcus sa...

3Kyrkan... Då finns det nog fina intäkter i form av sponsring från något stort mobilföretag att inhämta. Och då går tankarna snabbt till en annan passande reklam: "Connecting people...". Lite offtopic, men kul.

Lasse Svensson sa...

Andreas: Tack för ditt inlägg! Jag hänger inte alltid själv med i mina tankar men sådana detaljer låter jag inte störa... Förändring är påkallad av en situation man inte är tillfreds med och då är troligen förändring bättre än att vara kvar - det finns såklart gränser. Men jag tror mycket på att det levande Guden fortsatt leder sitt folk och finns med i förändringsprocesser där man vågar har åsikter och idéer.
Jag tycker det är svårt att veta vad de menar med "kristet leverne"?
Och det är ju inte så enkelt som att kyrkans olika grenar varit överens om allt i alla år och den där "old time religion" bara är bra. Men kärnan - visst! Skall läsa sin länk nu- kanske borde jag gjort det innan jag skrev... =)
Marcus: "Gör det goda godare" eller "För att du älskar det goda" eller "Probebly the best kyrka in the world".... Eller inte. =)