onsdag 31 mars 2010

Stockholm idag

Gårdagen skulle vara lite ledig men med en helg som påsken på väg blev det mycket förberedande av helgens gudstjänster och det är ju bra - för nu är det gjort. 
Skärtorsdag hänvisar vi till Betlehemskyrkan för Getsemanestund. Långfredagen kl 11:00 är du dock välkommen till S:t Jakob - liksaså Påskdagen kl 11:00. I påskadagens gudstjänst predikar df Åke Svensson och det är även lokalpredikantinvigning där fö Olle K också medverkar med textläsning. Detta ledde till viss munterhet hos mina kollegor när agendan mailades till dom och frågan lät inte vänta på sig: "Varför får inte Hugo vara med på lokalpredikantinvigningen när dina andra barn får det?". Hade skrivit "Lokalpredikantinvigning: Åke, Olle, Lasse". 
Kvällen igår innebar bla övning med manskören inför tex Vårkonsert. Någon körsångare är jag inte och då notkunskap och ovana gör att jag alltid väljer stämman om sjunger melodin - och den är ofta väldigt hög... 

Idag gäller alltså Stockholm och just nu stannar vi i Skövde. Väl framme i Sthlm skall jag vara med i en referensgrupp som arbetar med gudstjänster och helgmålsböner. Har haft läxa att se och kommentera två program och jag ser fram emot bra samtal. Jag vill lyfta fråga om innehåll och kvalitet på sånginslagen. Hur ser man på att barn sjunger sånger om hur dom blivit "renade i Jesu blod"? 

Stilla veckan ramlar på och jag försöker fortsatt hitta tid för den personliga andakten på ett annat sätt denna veckan. 

I morgon KAN det nya församlingsbladet komma från tryckeriet!

/L

1 kommentar:

Erica sa...

Livet ser inte så stilla ut för dig under stilla veckan Lasse! Glad Påsk till dig och familjen!