måndag 28 september 2009

Död & liv

Ja, det var alltså temat för gårdagens gudstjänst och därmed också för min predikan som jag höll i Centrumkyrkan i Kållered. En go församling som känner varandra väl och som många andra församlingar kämpar med att nå människor - precis som vi gör i S:t Jakob.
Ofta talar vi om att "nå ut". Det är ett sätt att tala som jag tycker anger en felaktig ton. Det låter som vi menar att vi "inne i kyrkan" vet allt och dom därutanför inte vet nåt och behöver upplysas. "Deras" andlighet är varken mindre eller mer fel - men vi har i kristen kontext rätt ord och uttryck att beskriva våra erfarenheter och upplevelser. Jag tycker Paulus i detta fall är en lysande förebild i sitt sätt att möta atenarna då han håller sitt tal inför areopagen (Apg: 17: 22ff). Paulus kunde valt att fördöma dem för deras avgudadyrkan av en okänd gud. Istället väljer han att bekräfta deras tro och berätta som in tro, en tro på den ende Guden och därmed också just densamma som den de tillbad. För oss inom kyrkan är ibland orden viktigare än det äkta innehållet. Det är synd.

Nåväl. I övrigt innebar gårdagen balkongräckesbyggande i Landvetter innan vi åkte ut för att "lytta kupera". Otroligt nog ännu inte en enda hummer! Min medfiskare höll inte för troligt att det är de eländiga säröborna som vittjat våra kuper medan jag mer lutade åt att det handlade om otur. Min medfiskare visade då en oväntat stor bibelkunskap då han föreslog att vi skulle slänga mig i havet för att låta mig slukas av en val. Jag påpekade att det för Jonas del handlat om en storm och inte fiskelycka men min broder i båten menade att det ändå kunde vara värt ett försök. Jag är tydligen mycket trossvag för jag valde att inte tillmötesgå denna önskan utan istället åkte vi in till land och spelade innebandy...

Idag är en vanlig dag med lite hemsidejobb, gudstjänstplanering och förberedande av församlingsråd ikväll.

/L

Inga kommentarer: