lördag 12 september 2009

Gemensam framtid

Det är något på gång i helgen vad gäller den nya kyrka vi vill bygga, vi metodister, missionare och baptister. Jag ser mycket fram emot arbetet med en ny kyrka och Tänk självs resonemang gör mig glad och trygg i att vi är på väg.
Dock har vi det gamla vanliga problemet med "gemensam". För att det skall kännas gemensamt behöver det finnas en aldrig sinande ström av information som skapar denna känsla av "gemensam". Detta är bland det svåraste vi har att arbeta med för när man står mitt i det känns det ofta som man inget annat gör än att tjata om dessa frågor. Känner igen mig i frågan när det gäller ekonomin i församlingen där jag i varje nummer av församlingsbladet skrivit något om detta och ändå säger alltid någon när man talar om detta i en grupp "Borde vi inte informera församlingen mer om detta?". Och den känslan måste nog alltid betraktas som rätt. Upplever man att det är för lite information i en fråga är det troligen det - i alla fall för personen i fråga.
För mig är det troligen nyttigt att uppleva detta nu eftersom jag i den ankdamm som ibland kyrkan kan vara jag ofta har funnits med i de mer strida strömmarna av informationsflöde. Nu gör jag inte det men har snappat att det är något i Linköping denna helg där man talar om framtiden. Säkert borde jag ha uppfattat vad men det har jag inte. Jag hör talas om grupper som samtalar men vet inte mer om det. Bläddrar lite snabbt i Sändebudet men inget poppar ut och fångar min blick. Läser dock igen PG´s tankar och tycker igen det känns bra. Söker på Metodistkyrkans hemsida men möts vid klickande på "gemensam framtid" av en upptaktstext inför årskonferensen i Limhamn... Vår(?) gemensamma sida om gemensam framtid toppar med en film kyrkoledare gjorde inför årshögtiderna i maj...
Låter jag gnällig? Det är inte min mening. Allra minst skall jag kasta sten i mitt av dåligt uppdaterade hemsidor byggda glashus. Men det är svårt med information och det bästa är nog om vi hjälps åt att dela med oss av det vi vet - texter i all ära men det är mun till mun som information är effektivast.
Jag tänker en stund nu be för vad det nu är någon gör i Linköping - för jag tror det är viktigt. Kanske vill du göra det också?
Sedan vill jag (i text trots allt) bjuda dig till S:t Jakobs kyrka den 3 oktober kl 10 till 15 då det där är en regional samtalsdag om gemensam framtid. Arrangör är vi tillsammans och ALLA är välkomna!

Nu borde jag verkligen jobba med min predikan - som ju dessutom är tänkt att vara på temat: "Enheten i Kristus". Ser ut som en tanke...

/L

Inga kommentarer: