Förr hette de kommande söndagarna typ "2:a söndagen efter påsk" men numer heter dom "2:a söndagen i påsktiden". Det är skillnad det. Man kan gilla olika gudstjänsters innehåll och utformning i påsken olika mycket men självfallet skapar dessa tre (eller hur många du vill räkna dit) gudstjänster en helhet som tillsammans är påsken. Men med en dåres envishet stångar jag mitt huvud mot frågan vad påskdagen särskilt tillför. Skapar helhet? Sätter punkt? Markerar början? Undanröjer tvivel? Skapar förutsättning för evangeliet? Absolut! All of the above! Men mest dramatiskt förändras livet av långfredagens "Det är fullbordat". Liknelserna mellan Jesus och ett offerlamm är många. I S:t Jakobs kyrka finns tex ingen annan bild av Jesus än bilden på altaret av ett lamm. Tusen andra gubbar har vi bilder på dock... Men lammet i den gamla offertanken uppstod aldrig - döden var det som krävdes. Tror mer på att betona kärlekshandlingen i Jesu korsdöd än den juridiska (brott - straff) sidan av det hela. Men i alla händelser var döden poängen.
Sedan kan man verkligen fundera över om vi hade varit så försonade så vi var blåa i ansiktet - men inte vetat om det - om inte påskdagen hade kommit med uppståndelse och framtidshopp? Det är inte otroligt. Kanske är det så kärlekens väsen är: vi blir inte bara försonade utan får också möjligheten att veta om det - och leva i det. Därför är vi I påsktiden och beroende av "påskens vittnen" som PA Sahlberg skall predika om i S:t Jakob på söndag.
Eftersom jag bara skall lyssna på söndag tänkte jag dela lite tanker med dig om Tomas som tvivlade - men det får bli en annan dag.
Jag är hemma med Olle som har svinkoppor (råkade säga att han hade "smittkoppor" när vi var på apoteket för att hämta penicillin - vi fick en egen kö...) men jobbar på hemifrån. Skall nog också gipsa lite i Olles rum innan natten kommer...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar