tisdag 21 april 2009

En dag då inget blir gjort?

Hur vet om om man gör något? Kan tyckas vara en enbart filosofisk fråga men jag menar att den också har tydliga pragmatiska drag. Idag har jag ätet frukost med en god vän och kollega, sedan haft något av en personalsamling och talat ekumenik och därefter drack vi kaffe tillsammans med min gode vän kyrkoherden. Har sedan läst bloggar och tidningar på nätet och nu sitter jag och skriver detta. Efter gårdagens dragning av representant från banken av vår kyrkas ekonomi kan man inte annat än att reflektera över att jag inte producerat så värst mycket idag och heller inte bidragit nämnvärt till BNP (som tydligen i USA under 1933 sjönk med 14,9% medan det under 2008 "bara" blev en tillbakagång med knappt 5%. Att sedan börsvärdet ökade under 1933 med 119% gör bara att jag fattar att jag inte mycket fattar...)

Jag tror man lätt undervärderar möten, samtal och reflektion. Jag har fått många nya tankar och en hel del ny energi - och det är inte fel! För att inte helt flumma bort i tankar skall jag snart rent konkret gå och köpa ett par nya jeans eftersom mitt sista hela par också dom fått ett stort hål på en plats dit solen sällan når.
Men kvällen blir nog mer lik förmiddagen: 17:00 förvaltningsråd, 18:00 samling med konfirmandföräldrar, 20:00 Taizémässa i Domkyrkan. 

Vill redan nu dock puffa för ett torgmöte min modige kollega Andreas Kjernald skall ha på Alingsås torg i morgon kl 12:00. Jag skall vara med och heja på. Snacka om att få något gjort! =)

/L


1 kommentar:

Magnus sa...

Finns det inte en bok av Hellesten... Ju mer du gör dessto mindre får du gjort... eller om det var tvärtom. Hmm nåja jag har inte hunnit läsa den ännu. :-)

Ha en bra!