fredag 10 april 2009

Långfredag

Det finns mycket att säga om långfredagen. Många ord. Men störst för mig - i alla fall i år - är Jesus och rövarna som man kan läsa om i Lukasevangeliets 23:e kapitel. Den ena rövaren vet såklart allt hemskt han gjort men säger ändå till Jesus i vers 42: "Tänk på mig när du kommer med ditt rike". Det mest intressanta i det som INTE händer. Jesus säger INTE att rövaren, för att det skall vara aktuellt, måste göra si eller så eller veta det ena eller det andra eller tillhöra det ena eller andra samfundet... Direkt utan tvekan kommer i vers 43: "Redan idag skall du vara med mig i paradiset". Så var det. Sådan är Jesus Kristus. 

När vi vaknade idag hade vi inga krokusar kvar på hela tomten - rådjuren hade festat. Själv är jag fortsatt förkyld men har ändå varit på 2-årskalas i släkten idag. Nu skall jag slappa. 

Enligt omröstningen om vilken gudstjänst som är "bäst" vinner påskdagen ganska överlägset. Och den har vi framför oss. Välkommen till S:t Jakob på söndag kl 11:00!

/L

1 kommentar:

anna malena sa...

glad påsk! jag tittade in för sent för att rösta om gudstjänsterna under påsken men min favorit är getsemanestunden. på långfredagsgudstjänster tycker jag nästan alltid att vi inte får stanna tillräckligt i allvaret och på påskdagen är vi otroligt dåliga på att fira. varför är det inte mera fest i gudstjänsterna på påskdagen i den genomsnittliga svenska kyrkan? men getsemanestunderna e vi nästan alltid bra på :-). nu har jag ju skrivit en lång utläggning om detta utan att ens kommentera ditt inlägg om kristus och rövaren på korset, men det kan du nog leva med, va? kram!
p.s. vid tillfälle, titta gärna in på musikavdelningen på min hemsida och se vad jag gjorde av påsken där. jag är rätt nöjd själv.