söndag 12 april 2009

Påskdag? Varför?

Teologi är inte enkelt... Jag har genom åren funderat mycket på detta med vilken gudstjänst som är "bäst" under påsken. Ni, mina kära bloggläsare, röstade fram påskdagen som den bästa gudstjänsten. Själv röstade jag på långfredagen. När Jesus hänger där på korset utropar han "Det är fullbordat!". Rimligen borde han mena just att allt är fullbordat? Och om allt är fullbordat - vad har då påskdagen för status? Att påskdagen rent pedagogiskt är helt fantastisk är helt klar. Lärjungarna var rädda och instängda men efter påskdagen var alla lärjungar beredda att offra allt - inklusive livet - för evangeliet om Jesus Kristus. Men är det bara pedagogik - eller är det teologi också? Är det "bara" försoning på långfredagen och då seger över döden på påskdagen? 

Jag har bett min bloggkollega och vän "Tänk själv" att fundera på detta tillsammans med oss. Han kommer också predika i S:t Jakob kommande söndag och också i den processen får vi vara med. 

Häng med!

/L

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra Lasse, det här är ett kul samtal. Hälsn Elisabeth som också gillar långfredagen bäst