onsdag 11 mars 2009

Onsdag = fisk!

Idag är det en alldeles strålande dag i Vallda! Solen skiner och jag har nyss tvättat bilen i kortärmad tröja. Grannen kom och berättade att det skulle snöa imorgon. Jag tog ingen närmare notis om detta utan fortsatte lugnt mitt tvättande. Strax kom en flanör förbi och hojtade "Jag ser att du tagit fram sommardäcken men det är ingen idé - vintern är inte över!". Nu hade jag inte tagit fram sommardäcken - bara inte tagit bort dem... Men en stilla trots växte inom mig. Tänkte mycket på våren, kyrkan, tron och det synbart fåfänga i allt det där.  Och ändå är allt det där saker som håller i alla fall mig flytande. Men jag är troligen också fåfäng - i alla fall att döma av min glänsande bil...=) 

Annars började dagen med kaffe på den lokala bilverkstaden (har sponsrat deras kaffe intill sjunde släktled) och sedan åkte verkmästaren och jag till Vallda kyrka och spelade där dragspel & gitarr på en begravning. Därefter blev det en tur till fiskbilen där jag som traditionen numer bjuder i det Svenssonska hemmet fisk - denna gång strömming. Kunde före kände igen mig som präst och sa att det hade varit trevligt senast han  hälsade på mig på "jobbet" och att jag gärna fick hälsa på honom på hans jobb på bårhuset - "men jag vill inte ha nån uppståndelse". Jag undrar hur länge han klämt på den... Har dessutom för mig att han är lärare... 
Fisk är oroligt gott och i veckan läste man om att det nu är bevisat att man blir smartare av att äta fisk. Nä, jag har inte haft denna tradition med fisk på onsdagar särskilt länge...

Nåväl! Nu skall här snart städas!

/L

Inga kommentarer: