måndag 9 mars 2009

Namn & annat

Nåddes under fredagen av budskapet att den nyfödde skall heta Elis. Elis? Så de tre småkusinerna heter då alltså Elis, Alice och Ollis... Elis? Känns som det saknas ett ..abet. Men vem är jag att säga något? Åke! Så heter äldste sonen. Det var för 12 år sedan inget vanligt namn - och är det fortfarande inte. Men som med allt vänjer man sig och Elis (som jag skall besöka i eftermiddag) har jag liksom redan nästan vant mig vid. 

90-årskalas avlöpte utan större störning i lördags och lördagskvällens festkväll med Metodistkyrkans kvinnor i Alingsås gick också över förväntan. Jag vann inget på lotteriet och krånglade mig ur efterrätten utan att någon blev sårad (förrän nu då jag dumt nog skriver om det...). 

Igår var det gudstjänst och det kom - trots att distriksföreståndaren skulle predika - ganska mycket folk. Det efterföljande årsmötet gick smidigt och snabbt och det känns faktiskt riktigt gott att ha lagt detta bakom sig. 
Söndagen fortsatte med att släkten samlades till kalas för yngste och äldste sonen fyllt år. Lego och spel och allt vad det var föll mycket väl de båda gossarna i smaken. 

Strax skall Johannes Söderberg, SVT, gästa oss för utvärdering av TV-gudstjänster. Skall bli trevligt! Ikväll skall jag öva inför söndagen då jag som trummis och en basist från S:t Jakob är inhyrda till Vallda kyrka för en "Hela kyrkan sjunger-kväll" kl 18. Det är riktigt kul faktiskt. Tur man han lite fritid så man kan spela i andra kyrkor också... =)

/L

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad lustigt. Jag har aldrig hört namnet Elis förrens en god vän till mig gav det namnet till sin hund. Jag trodde det var ett påhittat namn och så ska du bli farbror till en liten Elis.

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Mansnamnet Elis är en äldre, och numera ovanligare, variant av det bibliska namnet Elias. Namnet är relativt ovanligt, men just nu en starkt uppåtgående.
Möjligen var det sista de de inte ville höra. Man tror att man är originell, jag satt på BVC med sonen Marcus en gång, han var fjärde Marcus på raken, så originella var vi.