torsdag 12 mars 2009

Kamp!

I söndags predikade distriktsföreståndare Åke Svensson om den kämpande tron. Nu på söndag kommer jag predika under rubriken "Kampen mot ondskan". Det handlar om kamp. Kampen finns såklart i allas vår vardag - kamp mot stress, kamp mot leda, kamp mot sjukdom osv. Dock är kampen ofta nedvärderad i andra sammanhang. Den som kämpar är jobbig. Kamp är inte glamoröst. Man lyfter hellre fram värdet i att vara flexibel och förmågan att finna nya vägar när man stöter på patrull. Jag anser att kampen är nödvändig och faktiskt också vacker. 
Ibland är Jesus glasklar - dock inte i dessa frågor. Varför finns så många exempel i Bibeln på att Jesus inte direkt hjälper men efter ett tjatande från någons sida hjälper Jesus plötsligt? Jag vet inte. Men kampen finns levande också för Jesu omgivning och i Jesu eget liv. Det är en verklighet. 

Att vara flexibel kan vara bra. Att vara fast och finnas i kampen är dock minst lika bra. 

Var i kampen mitt försvar - styrk min själ och trösta mig. Charles Wesley 1740

/L

2 kommentarer:

INput sa...

Kampen är väl en del av livet, ytterst kämpar vi väl för överlevnad varje dag.
Men den kampen tror jag utvecklar en människa och får henne att mogna och vi tacklar den på rätt sätt.

Anonym sa...

Man ska välja sina strider har jag lärt mig. Det har jag följt och det har varit klokt för mig./Marie D