lördag 24 januari 2009

När tror man?

Inför morgondagens gudstjänst funderar jag över begreppet "tro". Temat är nämligen "Jesus skapar tro" och texten handlar om en man som är officer och som har en sjuk tjänare och berättar för Jesus att han har folk under sig som gör som han säger och antyder genom detta att Jesus skulle kunna bota tjänaren utan att ens vara hos honom. Jesus blir imponerad av hans tro och  tjänaren blir botad. Är det då botandet som skapar tron? Nej, tron fanns ju där tydligen redan innan.

Ofta tänker vi oss "tro" som ett mål medan jag tror att tron är starten. För om tron hade varit målet hade väl Gud haft häftigare sätt att få oss att tro på honom än att sända sin son som ett fatting barn till jorden. Men tron är inte målet - jag tror det handlar om att relationen är målet. Och i en relation kan det ju vara både upp och ner och jag kan inte riktigt säga vad som är målet för min och min hustrus relation. Utan relationen i sig är väl målet. 

Relation byggs upp långsiktigt och genom att förtroende ges och visas. Så skapandet av tron skedde hos den där officeren när någon berättade för honom om en till synes halvtokig man som gick omkring på landsbygden och som nu tydligen också ägnade sig åt någon slags predikan på ett berg. Då skapades tro - möjligen lite som en chansning, som ett sista halmstrå att gripa efter - men ändå tro. Så jag tror att när Jesus skapar tro handlar det mer än existens än handlande. 

Men det är ju bara vad jag tror... Vad tror du? 

Jag fortsätter bygga relation både med Jesus och med min hustru. Med hustrun genom att i svinottan köra henne till sjukhuset igen eftersom det tydligen blivit inflammation i den opererade foten och antibiotika krävdes. Med Jesus genom att tex gå till kyrkan imorgon och se en gudstjänst från S:t Jakob... Tiden i SVT2 är 10:00 och på Parkgatan 4 kl 11:00.

Vi syns!

/L

3 kommentarer:

INput sa...

Goda och värmande hälsningar till din hustru.
Vi ses framför duken!

Anonym sa...

Jag är inne på din blogg då och då för att kika på vad det är du skriver om. Jag tycker ofta att du har förmåga till humor och knorrar till saker så att man går härifrån med ett litet skratt i magen. Men idag är nog första gången jag känner mig berörd av det du skriver. Det känns personligt, men ändå inte intimt och får tankarna att arbeta lite. Jag ska ta med mig din tanke om tron, den tåls att tänka på. Hälsa Anna så mycket och jag hoppas att hon snart blir bra utan alltför mycket komplikationer.

Anonym sa...

TACK FÖR EN FIN GUDSTJÄNST!
Lisa