torsdag 15 januari 2009

Församlingsbladsdax!

Så var det dags för skapandet av nytt församlingsblad! Denna gång känns det bra och kul och jag har tom hunnit med en del tankar om hur församlingsbladet skall/bör användas. Vi är en församling med 250 medlemmar och skickar församlingsbladet till ca 950 adresser - dvs en tydlig satsning. Men vad är det då vi vill säga? Kanske bör man ha en mindre "skrift" som utkommer lite tätare och som finns främst i digitalt format som går till medlemmar eller kanske tom till "aktiva" medlemmar? På så sätt kan församlingsbladet mindre innehålla info om verksamheter i detalj och mer vara utåtriktat? 
Som väl är finns det en grupp som arbetar med frågan och just nu kör vi på som tidigare - vilket inte är fy skam! Tycker faktiskt  vi har ett av Sveriges snyggaste och bästa församlingsblad. Tack J för layout! =)

/L

4 kommentarer:

INput sa...

Tycker jag också!

Anonym sa...

Håller med församlingsbladet är snyggt. Men...jag kan nog tycka att det är ett onödigt utskick. Undrar hur många av de 950 utskicken som verkligen öppnas och inte går direkt i påsen för återvinning. Jag letar info på nätet. Här får jag en överblick över olika aktiviteter, köper, bokar bloggar.
Och då tycker jag nog inte att vår församlingshemsida håller måttet. Den är inte snygg! Den är inte uppdaterad (ibland har den legat månader efter) och det ger mig ett intryck att man inte bryr sig, att man inte tycker att det är viktigt att informera.
Numera går jag in på din blogg för att få veta vad som händer i kyrkan. Hemsidan skulle också kunna vara interaktiv...kanske du och läsa i livet kunde slå er ihop.

Anonym sa...

Bibehåll församlingbladet, det används flitig hemma för att kolla tider m m. Man har ju faktiskt inte en dator inbyggd i huvudet även om den verkar ha det.

Ju mindre specifik man blir i sitt tilltal desto mer ointressant. Akta er för det.

S k utåtriktade aktiviteter är överskattade. Människor når man face-to-face, och det är St Jakob otroligt bra på :-)

VS

Lasse Svensson sa...

Tack för tankar som på ett bra sätt belyser att det inte är så enkelt med kommunikation och att man troligen aldrig kan göra "för mycket". Tror alla är överens om att hemsidan kan och MÅSTE blir bättre - även om det faktiskt nu uppdateras varje vecka och faktiskt är korrekt i alla fall. Men mer kan och måste göras. Sedan skall vi nog fundera på om inte bladet kan kompletteras med en månatlig pdf till de intresserade ändå...
Tack för input - inte bara från "input"... =)