söndag 14 september 2008

Söndag!

Dagen började i Domkyrkan där Karin Burstrand installerades som domprost. Väldigt roligt att det blev en kvinna. Biskop Aurelius använde ord ur Bo Giertz välkända bok "Stengrunden" när han höll tal till Karin - vilket knappast lär ha varit en slump.
Talade vid det efterföljande minglet med dem jag stod bredvid om begreppet "folkkyrka". Mycket intressant och såväl Svenska kyrkan som vi andra behöver nog göra upp med detta begrepp under den kommande tiden. Åtminstone redefiniera dess betydelse. I S:t Jakob tycker jag vi märker mer och mer att många ser S:t Jakob som "sin" kyrka utan att för den skull känna att man vill gå dit på gudstjänst särskilt ofta eller att man ens anser sig behöva vara medlem. Jag märker det också på att vi får fler och fler förrättningar. I grunden är ju detta mycket positivt men det tål att funderas kring.

Efter minglet i Gustavigården åkte jag SPÅRVAGN(!!!!) till Slottsko
gen där vår församlings barnarbete (Mini&Mega) var på utfärd. Korvgrillning och stafetter och slutligen andakt i gräset. 

Tänkte i morse att jag skulle hinna ut på havet och dra några makrillar idag men nu är det mulet och lite blåsigt så det blir nog inget med det. Siktar på att röja lite hemma och senare spela innebandy med "eliten" (det heter så!). 

Oavgjort för Blåvitt mot AIK borta igår och Allsvenska känns iskall! Cupen är däremot het i en vecka till...

L

Inga kommentarer: