torsdag 25 september 2008

Ekonomi i en församling

Jag tror ingen undgått det allvarliga finansiella läget till följd främst av en bolånekris i USA. S:t Jakobs kyrka har också dragits med i denna "kris" eftersom vi i så stor utsträckning är beroende av ett kapital placerat i fonder och aktier. I kväll skall an av förvaltningsrådet tillsatt grupp ha ett "utgiftsmöte" för att gå igenom just kyrkans utgifter för att se var vi kan skära och spara. Man kan tycka att en församling på 250 medlemmar skulle kunna bära sin utgifter utan att vara beroende av något gammalt kapital. Men det klarar vi inte i nuläget. Det finns säkert många skäl till det men jag tror att det handlar om en inställningsfråga för församlingen där ekonomin bara är en del. För det kommer relativt få på städdagar och församlingsdagar också och jag tror frågorna hänger ihop. Man litar på någon annan. Man tycker inte den egna insatsen är så viktigt. I vilket fall som helst skall församlingsrådet på måndag ha en temakväll i ämnet. Det skall bli intressant. 
Dagen idag innebär torsdagsträff där vi skall på utfärd - denna gång till Greggereds kapell. Dessutom skall det skrivas ut församlingsblad till Borås och Lindome och så skall gudstjänsten på söndag detaljplaneras. Jag tror jag gillar torsdagar.

L

Inga kommentarer: