måndag 22 september 2008

Hantverk som dagsverk...

Lördagens temadag i S:t Jakobs kyrka om metodismens rötter var mycket intressant - särskilt som den mycket duktige  Øyvind Helliesen talade mer om metodistisk teologi än om dess rötter. Rötterna kan ju vara väl så intressanta men teologin strävar och syftar framåt. Och det är ju dit vi är påväg... Blev påmind om att metodismen mer har sitt teologiska ursprung i den östliga teologin än den västliga och att metodismen inte fastnade i det lutherska sola fide (lat.: bara tro) utan menar att tro och handling hänger samman. 
Lördag var i övrigt också två 60-årsuppvaktningar. 

Söndagen innebar regionsgudstjänst för metodistkyrkorna på västra regionen. Denna gång höll vi till i S:t Matteus som flott tog emot. En gemensam kör sjöng och då det var lekmännens dag predikade tre sådana - och dessutom mycket bra! Kyrkkaffet var också det viktigt då man fick träffa alla vänner från de andra församlingarna. Någonstans mellan 80 och 100 personer gissar jag kom - men jag räknade aldrig. 
Söndag eftermiddag höll vi kalas för familjens nyblivna tioåring och därför blev det ingen cafékväll i S:t Jakob för min del men rapporter sa att det var intressant och knappt 15 personer närvarade. 

Idag har jag inte varit i kyrkan utan dagsverket har inneburit hantverk. Jag har hjälp min svåger att lägga golv i det hus till vilket de skall flytta på fredag. Ganska tillfredsställande arbete när man ser något nytt växa fram. Men nu har jag ont i mina knän...

Lasse

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att höra att du tyckte det var tillfredsställande med golvläggning :). Tack för hjälpen! Kram Emma