onsdag 20 januari 2010

Trött på att ge efter

Läste just "Tänk självs" blogg (se bloggroll till höger) om initiativ medborgarrörelse för klimatkamp. Bra initiativ! Läste dock också vidare och Rosa Parks vars namn jag kände till. Läste på lite mer och kan inte annat än att djupt imponeras av hennes modiga beslut en eftermiddag 1955 i Alabama, USA. Hon vägrade att flytta på sig från den plats i bussen där hon satt - trots att lagen där och då gav den vite mannen som vill ha hennes plats rätt till hennes plats. Efteråt beskrev hon: "Jag var bara så trött på att ge efter". Sjukt bra skäl att välta ett apartheidsystem över ända! Jag frågar mig vad jag är trött på att ge efter för? Du kan gärna fråga dig själv detsamma. Och frågan är också vad den tröttheten utmanar/tvingar oss till?


Skall nog fundera på detta ett tag...

/L

1 kommentar:

Erica sa...

Åh det var en väldigt bra mening. Vad man är trött på att ge efter. Fantastisk bra