lördag 30 januari 2010

Omsorg om varandra

Inom kyrkan talar vi inte så sällan om "Diakoni". Det vanligaste sättet att översätta detta märkliga ord är nog "Kristen tro i praktisk handling". Ofta menar man vad diakoner och präster gör för församlingsbor/medlemmar. Men självklart är det mycket mer än så. Viktigast är för mig att hålla fast vid det praktiska i diakonin, att det handlar om handling. Lätt blir diakoni ett ord som man svänger sig med och som låter bra men är lite oklart vad det innebär. Ungefär som att ha god etik. Jaha. Och vad betyder det?

I S:t Jakobs kyrka skall vi - som jag tidigare bloggat om - bilda geografiska smågrupper dit medlemmarna hör. Som ett led i sjösättandet av detta kommer vi denna och nästa söndag har två temagudstjänster om diakoni. Men för att inte dribbla bort oss i fina ord kallar vi det "Omsorg om varandra".
I morgon predikar Anne om omsorg utifrån texten om den barmhärtiga samariern - då är det människor emellan som är fokus. Nästa vecka predikar jag om exemplet för omsorg som Gud visar oss i inkarnationen.
Välkommen till kyrkan!

Nu skall jag kolla på mellansonen som vikarierar för sin storebror i dennes innebandylag då brodern (det största alltså) fortsatt är lite krasslig. Dagen idag har inneburit lite uppsamlingsjobb som jag inte hann igår men annars också en promenad i snön.
Knäred: mycket trevligare än jag trodde - men det säger inte så mycket... Men faktiskt en trevlig spelning med mycket folk och många goa låtar - och nu har vi lagt till ett knippe nya gamla örhängen som jag aldrig hört talas om... =)

/L

1 kommentar:

kyrksyster sa...

Diakoni är ett svårt begrepp. Barmhärtighetens tecken säger vi. I många församlingar stannar det vid hembesök hos äldre damer och kaffesamkväm för pensionärer.

Det är i och för sig inget fel på dessa saker. Men den verkliga nöden är svårare att möta. Vi har så lite resurser och behoven så stora...