lördag 10 oktober 2009

Lovsång!

Var som sagt på ett seminarium i tisdags som en del i predikoförberedelserna. Just nu känns det inte som det hjälpte... Har idag varit i kyrkan på städdag, på Överås på årsmöte och i Vallda kapell på skördefest. Nu är det predikan som gäller i någon dryg timma till innan vi skall gratulera en glad(?) 40-åring. När min farsa fyllde 40 fick han åka i ett badkar i Lindomeån och en del andra pinsamma saker. I alla fall tyckte jag det då som inte kunde fatta att gamla gubbar höll på med sånt. Nu är jag själv inte så långt från 40-års strecket. Frågade min fru om hon trodde jag skulle få en 40-års kris men hon menade att så barnslig jag är kan det möjligen bli fråga om en 30-års kris... Kanske sant...

Temat för morgondagen är Lovång och det är Tacksägelsedag med miljödiplomering. Känner att det finns tre spår inför predikan som jag grunnar på. Dels detta med miljö, skapelsen och behovet av det vackra. Dels detta med tacksamhet - vad är vi tacksamma för och hur tacksamma är vi? Slutligen en mer textnära variant kring de tio spetälska som Jesus botade - där bara EN gick tillbaka till Jesus för att ge Gud äran efter att de alla blivit friska. Men Jesus hade ju sagt till dem att gå till översteprästerna och visa sig och det var ju vad de andra nio antagligen gjorde. Varför blir det fel även om de gör som Jesus säger? Lite som med pundet som grävs ner och det är inte heller bra. Man förväntas tydligen tänka själv... Typiskt! Kör nog på en mix av de två första spåren - kanske... =)

/L

1 kommentar:

Tro Håb og Kærlighed sa...

spændende overvejelser - hvad blev resultatet?