fredag 16 oktober 2009

Gudstjänst - på olika tider

Denna vecka studerar på kollega Anne på heltid för att bli färdig inför sin äldste-ordination. Detta har inneburit att jag fått vikariera på en hel del ny-gamla uppgifter. Tex var jag i måndags på vuxenkonfirmation och talade om gamla testamentet. Tre stycken läser kursen men en av dem gör det som en del av lokalpredikantkursen. Men vilka spännande samtal! Otroligt intressant.

Igår kväll var jag med Café LIVE. Företrädelsevis svartklädda ungdomar med piercingar och tatueringar lite här och där. Under kvällen snurrar väl dryga trettio ungdomar igenom lokalen. Duktiga ledare hälsar på och prata med alla. 17 öppnade det hela men en del hade kommit ännu tidigare. Vid halv åtta var det en kort andakt vid ett av borden i caféet. En av ledarna läste en berättelse och gjorde en personlig reflektion. Sedan en kort bön - mitt i stöket. Kanske åtta ungdomar valde att vara med på den andakten.

En halvtimma senare förflyttade sig de som ville en trappa upp till kapellet där en lovsångsmässa tog vid. En trio med gitarr, bas och sång ledde det hela och jag höll bara i själva nattvardsbiten. Det tog väl en trekvart ungefär och jag räknade till 13 deltagare. Stämningsfullt, innerligt - och det viktigaste: helt naturligt.

Oftast tycker vi att det borde komma fler människor till våra gudstjänster på söndag förmiddag kl 11. Ofta saknar vi särskilt ungdomarna. Men för dom är tiden inte perfekt. Dom kommer ibland - och när dom måste =). Men dom har också sina möten och sina gudstjänster där gudstjänstbesökarna på söndagar sällan är.

Eller som någon på lovsångsmässan igår sa: "Varför kommer inga äldre hit? Här är ju svinbra!".

På torsdag kl 20 är det bibelmeditation. Inte bara för ungdomar - för alla.
Välkommen till kapellet!

/L

2 kommentarer:

Sörhättan sa...

Tack =)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Det er også min erfaring - flyt gudstjenesten til folket, når ikke folket vil komme til gudstjenesten :-)