lördag 12 juni 2010

En lördag i sängen...

Känns som jag fått huvudrollen i en melankolisk låt av Bo Kaspers orkester.... Jag ligger i sängen, känner mig lite låg och stressad och lätt påverkad av ett knippe "måsten" som hänger över mig. Tar dock inte tag i nåt direkt utan ligger kvar och lyssnar på "Kaliber" från i söndags på webben och funderar på hur kyrkan är - och hur den verkar (i båda betydelserna). Vinkeln i programmet är att staten ger bidrag till ungdomsorganisationer som inte accepterar homosexualitet och därmed gör sig skyldiga till diskriminering. Själv fastnar jag med tankarna hur kyrkan har prägeln av präktighet och renhet bland folk utanför kyrkan. Inom kyrkan tror jag inte vi tänker på oss som så - även om vi har stora krav på oss. Är så hjärtligt trött på att folk ber om ursäkt till mig för att en svordom har halkat med i senaste meningen. Dock kan jag konstatera att jag mycket sällan svär (så nån hör...).
Skulle så innerligt gärna se att kyrkan blev mer relevant för människor än att kyrkan är regelverk för svärord, sex och alkohol - ingredienserna i en lyckad fredagskväll för Svenssons i vårt land... Kan vi bara ha synpunkter på Tacos är soffan komplett...
Men för att komma till det relevanta skall vi först tydligen tydligt hävda att det inte spelar den minsta roll om du svär, har sex med vem som helst och vilket kön som helst och att alkohol bara är kul. Det kan vi ju inte. Lösningen är väl inte att börja svära mer, bli mer sexuellt frigjord och dricka alkohol ohämmat - även om frikyrkligheten ibland av yster glädje att syndakatalogen är upphävd stävar i den riktningen. Och det är nog inte heller lösningen. Så hur ser då lösningen ut?

Nä, funderar på att hänskjuta predikoskrivning till ikväll... Skall man kanske gå upp? Nä, varför det?

Kl 13 är det grillfest och poolparty i Utby (i snålblåst och regn?) och i morgon skall Wesleykyrkan i Borås stängas i samband med gudstjänsten kl 11. Kl 16 är det Hamnfest i Sandö hamn och i gudstjänsten där och då predikar jag. Men det blir också sång av såväl gospelkör som smepöjka... Detta bör inte missas!

Så inte heller Nigeria - Argentina. Sändningen börjar 15:30 i SVT 1.

/L

1 kommentar:

Erica sa...

Så bra skrivet Lasse! Man behöver inte ens vara präst, det räcker att vara dotter till en, som får folk att be om ursäkt för tex svordomar. Tröttsamt är ordet.