onsdag 20 maj 2009

Söderut!

Så bär det av till Metodistkyrkans årskonferens i Malmö! Känns kul att träffa många som man bara träffar någon gång per år men det känns också som att det blir en lite svår årskonferens. Den ekumeniska frågan överskuggar det mesta andra och mitt största problem med allt detta är att det inte känns öppet och ärligt utan det handlar om personlig prestige och rädsla för det okända. Min mening är att vi behöver bygga en kyrka som tar tillvara det gamla som har burit oss hit och möter människan i det moderna samhället på ett sätt som är adekvat och som inte är populistiskt utan ärligt och öppet. Det verkar inte som något samfund klarar detta idag och jag tror att vägen vidare är en väg vi har att gå tillsammans. Nu försöker någon föra in homodebatten i frågan i ett försök att flytta fokus och det är synd. Den frågan har vi ändå hur vi än gör och vänder oss. 

En del i debatten det senaste har fokuserat på teologi och det är bra och intressant. Allra intressantast är dock att den frågan varit helt ointressant typ 100 år och hade absolut inte kommit i fokus nu om inte denna process var på gång. Så jag ser verkligen fram emot det teologiska samtalet  - och alla andra samtal där vi får utmana och utmanas och därigenom växa - som människor och kyrka. 

Nu är problemet att jag inte hittar min kavaj och jag måste åka om en halvtimma... 

/L

3 kommentarer:

Erica sa...

Hoppas du hittar din kavaj. Prestigen verkar du ju inte behöva hitta till din packning iallefall ;-)

Anonym sa...

Lykke til :)

/f (og g... du vet..;)

Thomas Risager sa...

Håber I træffer et godt beslut for fremtiden