söndag 14 februari 2010

Olle 6 år!

Idag fyller yngsta sonen 6 år och jag känner mig gammal.
Dels kan det bero på att jag faktiskt inte är någon ungdom. Men det kan också bero på (intalar jag mig) att det har varit en ganska tuff dag med gudstjänst, församlingskonferens och sammanträde - dock endast det första i S:t Jakob.
Födelsedagsmiddagen som enligt traditionen beställs av födelsedagsbarnet var....plättar! Suck. Hustrun gjorde dock någon lyxig variant med blåbär osv men för säkerhets skull stekte hon ett par underbara lammkotletter till oss vuxna. Kanongott!
Morgondagen innehåller sammanträde om Scool of Congregational development som går av stapeln i S:t Jakob i september 2011.
På onsdag är det askonsdagen och jag funderar mycket på fastan - inte minst efter dagens gudstjänst i vilken min predikan mycket rörde sig kring just fastan. Skall nog göra ett seriöst försök att fasta på något sätt. Men kanske inte från mat? Nån som har nån bra erfarenhet/idé?

Nu skall jag äta en apelsin... Ingen innebandy idag då hallen är stäng pga snö på taket. Ungefär lika mycket som legat där två månader nu men det är tydligen inne att stänga hallar...

/L

2 kommentarer:

pastorns Ingridienser sa...

Jag har alltid gillat fastan. Det är en väldig dramatik och ett häftigt budskap. Att ägna tiden i fastan åt att avstå från något för att ägna den tiden till bön, är något som jag provat. (med varierad framgång...)
Säker vet du själv vad du skulle kunna avstå för att ägna den tiden åt bön, eftertanke. En annan bra variant tycker jag är de "pengabössor" som man tex kan ställa på köksbordet. Sen kan man varje dag lägga pengar i bössan. Pengar som man egentligen skulle köpt något till sig själv för- men nu skänker man dem till någon som behöver dem bättre. Inte vet jag om detta var några bra förslag. Men lite tips.

Anonym sa...

"Hjertets lengsel etter Gud er grunn god nok for å faste."
- ja, du vet... så from er jeg - og Peter Halldorf...

/f