onsdag 3 februari 2010

Fler pastorsdagar...

Känner att jag börjar krokna lite nu... Har nu lyssnat på mycket engelska och börjar bli väl trött och sliten. Mest mal vi på i tankar och funderingar gällande våra sociala principer och vår sociala bekännelse. Som vanligt bränner det till mest i den "gamla vanliga" homo-frågan - en fråga som de flesta också här dock inte anser vara den viktigaste frågan men som ofta blir en vattendelare. Dock: Metodistkyrkans globalt präglas mer och mer av att nya konferenser tillkommer som ofta tydligen är mycket konservativa. Detta gör att det i våra sociala principer idag finns sju företeelser som anses vara oförenliga med kristen tro och lära där sex utav dem är relaterade till våld - tex tortyr - och den sjunde är homosexualitet. Oavsett var man befinner sig i sakfrågan tror jag det var många av oss som studsade inför detta.
Märkligt är att det på 60-70-talet i de sociala principerna fanns en stark fördömelse av skilsmässa där det sedan dess gått snabbt i en mer liberal riktning. Och min känsla är att Jesus hade ganska mycket mer att säga om äktenskapet och den relationen än om homosexualitet. Men alla har väl frågor som känns viktigare/större för just dom - kanske beroende på personliga relationer osv.

Visst har vi också haft tillfällen att samtala om den nya kyrkan men nästan känns det som vi inte orkar föra samtalet för det finns just nu för lite input i pastorskollegiet - och då menar jag inte input i form av nya pastorer bara. Vi vet vad vi står och tycker och jag tror alla längtar efter att få texter att förhålla sig till - vilket ju är påväg. Min förhoppning är att "alla" verkligen tar chansen att remissperioden kommer reagera och fundera och förmedla detta till de som samlar in detta och processar materialet.

/L

Inga kommentarer: