torsdag 11 februari 2010

Fastan

På söndag är det fastlagssöndag och apropå det var jag idag i Betlehemskyrkan, GBG, för att lyssna till Peter Halldorf som talade över ämnet "Den stora fastans befrielse från själens fetma". Det ni!
Hade tänkt jag skulle tala om detta med fastan i predikan på söndag men nu inser jag att det är oerhört stort och svårt ämne så jag kanske inte vågar ge mig på det. Kanske håller mig till nåt enklare som frälsningen... =)

Nä, allvarligt talat, jag kommer tala om fastan utifrån fyra inom fastan centrala begrepp: Askes, Befrielse, Kärlek och Seende. Tror jag. Ett mycket intressant föredrag var det i alla fall.

Dessutom hade jag idag ett studiebesök från Katolska folkhögskolan. Dessutom torsdagsträff och en hel del planering inför helgens gudstjänst.
Nu börjar jag känna mig sliten... Detta med att vara distriksföreståndare är oerhört mycket nytt och väldigt många kontakter. Verkligen en rivstart. Nu blir det TV en stund...

/L

1 kommentar:

Anonym sa...

Efraim från Syrien fastebön:

Herre och Härskare över mitt liv!
Giv mig icke lättjans, håglöshetens, maktlystnadens och tomordighetens ande.
Men giv mig, Din tjänare, kyskhetens, ödmjukhetens, tålamodets och kärlekens ande.
Ja, Herre och Kung!
Giv mig att se mina synder
och icke döma min broder,
ty välsignad är Du i evigheters evighet.
Amen.