fredag 7 maj 2010

Bokbål? Nej tack!

Läser med förvåning i diverse media idag om hur bland annat en kollega till mig i ett radioprogram sägs ha uppmanat människor att bränna Jonas Gardells böcker på bål. Dock verkar det som min radiopratande kollega så småningom uppdagade hur osmakligt detta uttalande blev tex i ljuset av vad som skedde i nazityskland och backade och menade tydligen nu att det skulle vara någon slags bild för hur protest mot Gardells båda böcker "Om Gud" och "Om Jesus" skall genomföras. Personligen anser jag att Gardell i mångt och mycket är klockren även om det finns annat jag inte håller med honom om. Men inte ens de delar av hans böcker (eller TV-program) som jag tycker sämst om skulle jag vilja föreslå någon att bränna på bål (dock svårt att bränna delar av TV-program men minns att det nu bara är en bild...). Just debatten, samtalet runt fikabord och i kyrkor, välkomnar jag och jag tror det är något mycket gott.

/L

PS. Måste nog kommentera detta med min första fru då ni är många som dragit egna slutsatser av det: Det är också min enda fru, den enda jag någonsin haft och förhoppningsvis kommer ha. Allt annat är era egna slutsatser... =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

First Lady of Vallda??

Annars säger du en del klokt. hej från elisabeth

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ja, jeg har sågar set manden på svt's lokalstation udtale sig om bogbrænding!

Mht din kære hustru, så yndede min far at omtale min mor som sin "yndlings hustru"! Alt godt til jer begge.

Anonym sa...

Till Lasse. Nej, din kollega står inte bakom någon uppmaning till bokbål. Det var ett mycket olyckligt missförstånd, och det är klarlagt i Vetlanda-Posten dagen därpå. Och i morgon kommer följande ytterligare förtydligande att finnas med:

Ber om ursäkt för min otydlighet

Med anledning av artikeln i VP i lördagstidningen med rubriken ”Isaksson står inte bakom bokbål”, så är jag tacksam för den rubriken och det budskapet. I artikeln framgår dock kritik mot att jag i inte uttryckligen i intervjun tog avstånd från bokbål. Efter Holgers uttalande i närradion så har jag påpekat för honom att ordet bokbål leder tankarna fel, och vi hade också bestämt inför intervjun att klargöra detta. Intervjun kom dock att helt domineras av ett samtal kring Jonas Gardells teologi, och därför kom inte mitt personliga markerande mot bokbål med i samtalet med journalisten Christoffer Hägg. Jag beklagar det djup och jag ber om ursäkt för denna min otydlighet. Resultatet blev en rubrik i Vetlanda-Posten där jag inkluderades i en uppmaning till bokbränning. Jag inser att jag inte var tydlig och därför inte fick med min markering mot just bokbränning. Jag ber de som blivit sårade av detta, inklusive Jonas Gardell, om ursäkt för vad min brist på tydlighet kan ha orsakat. Min avsikt med att ställa upp på intervjun var att ge min syn på Jonas Gardells teologi, och i den frågan är jag dock helt enig med Holger Nilsson.


Berndt Isaksson
Metodistpastor