fredag 14 maj 2010

Årskonferens 2

Förhandlingarna är i stort sett avklarade och nu har det varit storforum med Jim Wallis som höll en god predikan om hur vi är i "the mountian moving buissiness" och skall förmedla hopp, tro på det som vi inte sett - men tro att det är möjligt. Bra ton och budskap.
Nu skall det bli seminarier innan man får äta igen. Skriver lite rapport på S:t Jakobs hemsida också.

Största frågan i förhandlingarna upplevde jag kom kring en motion som inkommit som rörde frågan om sexualitet och kyrkan. Frågan berörde frågan om huruvida homosexuella kan bli medlemmar i församlingen och hur man skall förhålla sig till de sociala principerna som uttrycker att homosexualitet inte skulle vara förenligt med kristen tro. Det blev som väl var en mycket god ton i samtalet och dessutom antogs motionen (dock med vissa förändringar) och dess intention.

För min del är det klurigt när det gäller teorierna. Tex hur man skall få ihop kyrkoordningen och sociala principerna med kyrkans praktiska verklighet och de värderingar många har i tex vårt land. För det är ju bra om det hänger ihop. I praktiken och min känsla är det en enklare fråga - jag anser att självklart äger en homosexuell person rätt att bli medlem i kyrkan.

/L

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det klurigt med teorierna. Ändå måste man förhålla sig till både teorierna och verkligheten. Mitt försök att göra det berättar jag om här. http://dalmaneek.blogspot.com/2010/05/metodistkyrkan-har-bestamt-sig-ingen.html
/Cecilia DE
dalmaneek.blogspot.com