söndag 25 juli 2010

Hemma, Halmstad och Elfving...

Igår lördag la vi till i Lerkil och Bellafin pustar nu ut i sin fålla efter nästan tre veckors krängande och ryckande i tampar. Möts ideligen av folk som säger "Åh, vilket fint väder ni haft om ni varit ute på havet de senaste veckorna!". Nja... Det är ju detta med VIND! Lagom är ju som vanligt bäst. Men för semester med familjen har det helt klart varit för mycket av den varan under de senaste veckorna. Men jag förstår hur det kan vara - just hemkommen hann jag sitta en stund på altanen igår innan regnet kom och det var ljuvligt - men blåste nog 10 sek n/o på havet...

Idag har jag och alla barnen varit en heldag i Halmstad. Först på badhus tillsammans med en hel del andra (alla var där). Därefter drog vi till Mc Donalds (alla var också där) för att sedan avsluta dagens äventyr med en deprimerande tillställning på Örjans Vall (vem är/var Örjan?). Blåvitt stod återigen att känna igen från vårens prestationer och föll mot Halmstad BK. Hemresan var dyster men väl hemma såg vi en film, drack te och möla godis.

Kan dock inte låta bli att reflektera helt kort över något jag hörde i P4:as "Elfving möter" där idag Martin Timell var gäst. Jag har - liksom de flesta i detta land - svårt att tycka illa om Martin Timell. Dock kan jag reta mig på att han både är trevlig, händig och snygg. Jag är inte så händig... =) Ulf påminde Martin om att han efter högstadiet hade jobbat inom Svenska Kyrkan som ungdomsledare och frågade om han också var religiös och Martin talade om gott och ont och Ulf avslutar ämnet genom att konstatera att det är svårt att tänka sig Martin som religiös när man hör honom berätta "fräckisar".
I detta landskap skall en ny kyrka byggas. Hur gör man det utan att hamna i andra diket, dvs att alla kristna skall ha ett par fräckisar på lager? Det tror jag dock de flesta kristna (också) har... Gott och ont. Kanske inte är så dumt. Evangelisten Johannes gillade dualismer och parord. Ljus - mörker osv. Tål att fundera på.

Nu några bilder från seglingen:

För fulla segel förbi Gullholmen!

På spaning in mot Saltö (Grundsund)...

Olle har ansvar för autopiloten...

Kycklinggryta på Väderöarna

REGN - denna gång söder om Kungshamn...

Tre gossar på Galgberget

Olle sjunger "Eldarevalsen" på GT-karnevalen i Grebbestad!

Här låg man gött!

"Å där ute i väst blinkar..."

Segla är sjönt...
/L

2 kommentarer:

Erica sa...

Vilka härliga bilder Lasse :-D

Det där med landskap och fräckisar. Menar du att det inte går ihop? ;-D))

Pontus sa...

Örjan är pseudonym för Göran, han med draken alltså. Sankt Göran helt enkelt. Fanns ett hospital på platsen som hetter S:t Örjans hospital. (Trots att jag i stort sett bott brevid vallen i ett antal år kunde jag inte allt utantill - men resten fanns på wikipedia =) )